Hasznos Információk

Mik azok a Sütik?!

Mik is azok a sütik/cookie-k?

A cookie egy rövid szöveg, amelyet a felkeresett webhely küld el böngészőjébe. Segítségével a webhely megjegyzi a látogatásával kapcsolatos információkat, például az Ön által használt nyelvet és egyéb beállításokat. Ezáltal gördülékenyebbé válhat a következő látogatás, és könnyebb lesz a webhely használata. A cookie-k fontos szerepet játszanak. Nélkülük az internet használata sokkal nehézkesebb lenne.

 

Mire használjuk a sütiket/cookie-kat?

Többféle célra használjuk fel a cookie-kat. Használatukkal például megjegyezzük a keresésre vonatkozó beállításait, hogy ezáltal releváns hirdetéseket jelenítsünk meg Önnek, számláljuk, hogy hány látogató érkezett az oldalra, megkönnyítjük a szolgáltatásaink használatát, és megvédjük az adatait.

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK


Mire ügyeljek az utasnév megadásakor
?

A légitársaságok többsége - és ezért a mi helyfoglalási rendszerünk is - maximum 29 karaktert engednek utasnévként betáplálni (vezeték-, keresztnév és megszólítás együtt)! Ha valaki ennél több karakterből álló nevet ad meg, foglalása érvénytelenné válik.

Kérjük a "Dr" megszólítást ne vezetékneve elé írja, mert a járatra történő bejelentkezéskor előfordulhat, hogy az útlevélben szereplőtől való eltérés miatt megtagadják a beszállást! 

Előfordulhat, hogy egyes karaktereket (pl. kötőjel) nem tud értelmezni a rendszer, ilyenkor a foglalás sikertelen. Kérjük, az utasneveknél ne használjon karaktereket. 

Felhívjuk figyelmét, hogy a repülőjegyben szereplő névnek pontosan meg kell egyeznie az utazáskor használt okmányban szereplő névvel. A célállomásra való belépésnél komoly gondot okozhat, ha akár egy betű eltérés is van a kettő között.

 

Mit jelent a jegykiállítási határidő?

A honlapunkon keresztül történő online  foglalás elkészítésénél a légitársaság meghatározhatja azt a napot, amíg ingyenesen tartható a foglalás. Ha ez a határidő letelik, és a repülőjegy kifizetése addig nem történik meg, a foglalást automatikusan törli a légitársaság rendszere. A foglalás törlése után már nem garantált, hogy az eredeti áron új foglalást lehet készíteni a kívánt járatokra. Ha a foglaláskor a járatnál „LCCTT” vagy „diszkont légitársaság” ikon jelenik meg, akkor a foglalás és a jegy ellenértékének megfizetése egyidejűleg megtörténik, a foglalás nem vonható vissza.

 

Honnan tudom, hogy sikerült-e a foglalásom?

A foglalás befejezése után MINDEN ESETBEN megjelenik egy befejező oldal a böngészőjében, ahol a foglalás részletein kívül egy 6 karakterből álló foglalási kód látható. Ezt követően rendszerünk  "Foglalási részletek" címmel automatikusan küld egy visszaigazoló e-mailt. Ha ez az oldal nem jelenik meg illetve az e-mailt nem kapja meg, foglalása sikertelen!

 

Mit is jelent a diszkont vagy  fapados légitársaság?

Olyan légitársaság, amely a légitársaságok közötti nemzetközi árversenyben az átlagosnál olcsóbb áraival vesz részt. Ennek egyik oka, hogy az ár sok esetben csak a fuvardíjat jelöli és a szolgáltatások külön fizetendőek (pld. étkezés, feladható poggyász, nagyobb kézipoggyász, üléshelyfoglalás, check in stb.) A légitársaságok gyakran nem a nagy nemzetközi, hanem a kisebb, a várostól távolabbi regionális repülőtéren szállnak le. A diszkont légitársaságok viteldíja azonnal fizetendő, nincs lehetőség előzetes helyfoglalás készítésére. A foglalás elkészítésekor az LCCTT ikon jelzi, hogy diszkont légitársaság járatára készítjük a foglalást. 

 

Hogyan kapom meg a repülőjegyemet?

2008. június 1-étől a IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) szabályai szerint a hagyományos papírjegyek megszűntek,  így elegendő az e-mailen kapott elektronikus repülőjegyet kinyomtatni, és azzal megjelenni a repülőtéren.Ha a jegy esetleg elvész, a jegyet újra lehet nyomtatni.

Amennyiben az irodai átvételt választotta és a repülőjegy elvész, a jegy kinyomtatható awww.checkmytrip.com honlapról is.

 

Honnan tudom újra kinyomtatni az elektronikus repülőjegyemet?

Foglalását bármikor megtekintheti, már kiállított elektronikus jegyét újra kinyomtathatja, továbbá sok hasznos információhoz juthat utazásával kapcsolatban a következő weboldalon: www.checkmytrip.com - az utas vezetéknevének, illetve 6 jegyű foglalási azonosítójának megadásával.

 

Kötelező-e az online check in?

Egyes fapados légitársaságok esetén a reptéri check in díjköteles, így indulás előtt mindenképp végezzük el az online check-int és nyomtassuk ki a beszállókártyát. Bizonyos fapados légitársaságok esetében nem elégséges az online chek-in megléte, a beszállókártyát is ki kell nyomtatni, mert ennek hiánya, vagy a repülőtéri kinyomtatása is díjköteles lehet.  
Sok hagyományos légitársaság járatán van arra lehetőség, hogy indulás előtt 23-36 órával otthonról, internet segítségévek végezzük el a check-int, üléshelyet válasszunk és otthon nyomtassuk ki a beszállókártyát. Ez nem kötelező, azonban időt spórolhatunk meg vele, hiszen indulás előtt a repülőtéren csak a feladandó poggyászunkat kell leadni. 
Kérésükre kollégáink is el tudják végezni az online check-int, amennyiben igényli, kérjük keresse fel azt az irodát, ahol a repülőjegyét kifizette, amennyiben repülőjegyét átutalással intézte, bármely IBUSZ irodát felkeresheti. Az online check in szolgáltatási díjakról itt tájékozódhat. 

 

Mikor jelenjek meg a repülőtéren?

A megnövekedett légi forgalom, és a szigorodó biztonsági előírások miatt kérjük, hogy ha teheti, már a jegyen szereplő indulási idő előtt legalább 2 órával jelenjen meg a repülőtéren.

Ügyeljen arra, hogy a járatra történő bejelentkezés – úti céltól függően – 40-45 perccel a menetrend szerinti indulás előtt végződik! Ezután már senkit nem engednek beszállni!

Reptéri információ az érkező és induló járatokról :

http://www.bud.hu/utazas/jaratinformacio 

 

Honnan tudom, melyik terminálról indul a járatom?

Kérjük, hogy a kellemetlenségek elkerülése érdekében indulás előtt még időben tájékozódjon arról, hogy járata az adott reptér melyik termináljáról indul. Ezt a www.checkmytrip.com oldalon is megteheti, az utas vezetéknevének, illetve 6 jegyű foglalási azonosítójának megadásával. 

 

A repülőjegyen szereplő menetrend megváltozhat?

A légitársaságok által meghatározott menetrendi időpontok tájékoztató jellegűek, azokat a légitársaságnak jogában áll bármikor megváltoztatni. Ajánlott az utazás előtt 1-2 nappal leellenőrizni az indulási időpontokat. Kérjük adja meg email címét és mobil telefon számát, hogy változás esetén tudjuk tájékoztatni. 

 

Ha a légitársaság hibájából késik a járatom, milyen jogaim vannak?

A linkre kattintva olvashat az Európai Unió területén a légi közlekedésben résztvevő utazók jogairól

 

Hogyan módosíthatom a repülőjegyemet?

Online módosítás nem lehetséges. Kérjük lépjen kapcsolatba azzal az irodával, ahol repülőjegyét kifizette. A repülőjegy módosításának a lehetőségét az adott légitársaság szabályai határozzák meg. Ezek alapján a repülőjegy dátuma egyáltalán nem, vagy csak ráfizetéssel módosítható, az útvonal és az utas neve a legtöbb esetben egyáltalán nem módosítható. A repülőjegyhez tartozó legfontosabb szabályok a repülőjegy foglaláskor elolvashatóak. Minden egyes tarifához egyedi szabály tartozik. 

 

Ha nem használtam fel a repülőjegyem első szakaszát, akkor attól a többit még felhasználhatom?

Nagyon fontos szabály a repülőjegyek esetében, hogy amennyiben a jegy első szakaszát nem használja fel az utas, úgy a légitársaság AUTOMATIKUSAN törli a foglalás többi részét (a tovább-, vagy a hazautazást). Ez alól soha nem tesznek kivételt, még akkor sem, ha az utas előre jelzi szándékát!

 

Mekkora poggyászt vihetek magammal?

A légitársaságok  korlátozzák a repülőgépre feladható poggyász darabszámát és tömegét. Ez a súlykeret légitársaságonként és úti célonként különböző, de a repülőjegyen minden esetben megtalálható. Amennyiben csomagjának súlya meghaladja az előírt limitet, a légitársaság bizonyos mértékben és felár ellenében lehetőséget biztosít túlsúly feladására is.

 

Mire ügyeljek a poggyászom feladása előtt?

Kérjük, ügyeljen arra, hogy azokat a tárgyakat, amelyekre bármikor szüksége lehet (pl. gyógykészítmények), a kézipoggyászban helyezze el, mert a feladott poggyászt már a check-in során elveszik, ami akár 2 órával az indulás előtt is megtörténhet. A bőröndön és a bőrönd belsejében is (!) érdemes feltüntetni a tulajdonos nevét, elérhetőségét. Mivel a csomagokat mindenhol meglehetősen nagy lendülettel pakolják, törékeny árut semmi esetre sem ajánlott a feladandó poggyászban elhelyezni! Amit megengednek, inkább kézipoggyászként vigyünk fel a repülőre, ha esetleg olyan áruról van szó, amit csak feladott (cargo) csomagként engednek szállítani, előzetesen érdeklődjünk a légitársaságnál, milyen módon vállalják a fuvarozást.

 

Mit tegyek, ha megsérült vagy hiányos a poggyászom, esetleg nem érkezik meg?

Amennyiben megérkezéskor azt vesszük észre, hogy csomagunk megsérült, haladéktalanul forduljunk még a repülőtéren a megfelelő légitársasági képviselethez, és vetessünk fel jegyzőkönyvet az „Elveszett Poggyász / Lost luggage " pultnál. 
Ellenkező esetben elveszíti a kártérítésre szóló jogosultságát.

Ugyanez a helyzet, ha esetleg nem érkezik meg a célállomásra a poggyászunk. A repülőtéren - bizonyos felár ellenében - vállalnak csomagfóliázást is, ami kissé megnöveli annak esélyét, hogy a csomag épségben érkezzen meg a célállomásra, de ami miatt még fontosabb: lehetetlenné teszi, hogy észrevétlen maradjon az esetleges lopás a csomagkezelés során.

 

Mit vihetek magammal a repülőgépre?

Főként a terrorcselekmények gyarapodása miatt - a repülőtereken jelentősen szigorodtak a biztonsági előírások. Az utóbbi időkben megjelent új szabályok közül fontos kiemelni a kézipoggyászban a járatra felvihető tárgyak korlátozását. 

A kézipoggyászokra vonatkozó szabályozásokat a légitársaságok honlapján lehet megtekinteni. 

POGGYÁSZ


FELADOTT POGGYÁSZ

Általános szabályok


A feladandó poggyászok maximális súlyát a fuvarozó légitársaság határozza meg, melyről a légitársaság honlapján tájékozódhat. A diszkont (fapados) légitársaságok szabályzata jelentős mértékben eltérhet. A megengedett súly túllépése után díjat kell fizetni. A túlsúly mértékét a jegykezelő állapítja meg és írja rá a jegyre. Beszállókártyát csak az után adják ki, hogy az utas befizette a díjat az adott légitársaság vagy a jegykezelő társaság ügyfélszolgálatán. Az egyes légitársaságoknál érvényben lévő szabályokról érdeklődjön a légitársaságoknál.

A poggyászfeladás a check-in pultnál történik a jegykezelés után. Minden feladandó poggyászt névcímkével kell ellátni, ezeket a jegykezelőtől lehet kérni. A poggyász biztonságosabb feladása érdekében az utascsarnokban térítés ellenében lehetőség van a csomagok befóliázásra is.

A poggyászokat a jegykezelők látják el felvételkor a szükséges jelzésekkel. A csomagszállító-szalagon le nem engedhető poggyászokat (pl. sportszerek, festmények, hangszerek stb.) a rakodószolgálat alkalmazottai viszik a repülőgéphez. Nagyméretű -- azaz kézipoggyásznál nagyobb -- hangszert csak úgy lehet a fedélzetre vinni, ha jegyet vásárolnak a tárgynak, mert egy külön ülés szükséges az elhelyezésére. Különleges tárgyak szállítása esetén a jegy vásárlásakor, vagy az indulás előtt négy-öt nappal érdemes felkeresni az adott légitársaságot.

Babakocsira, tolószékekre külön poggyászcímkét ragasztanak a jegykezeléskor, és egészen azokat a repülőgép ajtajáig lehet használni. Onnan a rakodók viszik le a csomagtérbe majd hozzák fel érkezéskor a repülőgép ajtajához. Állatok szállítási lehetőségei igen korlátozottak, a részletekről érdeklődjön az adott légitársaság képviseleténél!

A feladott poggyászok is átesnek biztonsági ellenőrzésen. Amennyiben az átvilágításnál olyan tárgyat fedez fel a biztonsági szolgálat, amely pontosabb ellenőrzést kíván, a csomag tulajdonosát visszakísérik az ellenőrzési ponthoz, és megkérik a csomag kinyitására. Jelenlétében ellenőrzik annak tartalmát.

2010. november 9-től az Egyesült Államokba utazóknak tilos a fedélzetre illetve a feladott poggyászban printer vagy festékpatront szállítani, amelynek a súlya meghaladja a 453 grammot.

ÚJ EURÓPAI UNIÓS BIZTONSÁGI ELŐÍRÁSOK A REPÜLŐTEREKEN

 

KÉZIPOGGYÁSZ

Általános szabályok

A jegykezelők hivatottak eldönteni azt is, hogy melyik poggyász minősülhet kézipoggyásznak, azaz mi vihető fel a repülőgép fedélzetére. Bár a szabályok légitársaságonként változhatnak, a kézipoggyász általánosan elfogadott mérete: 115 cm (pl: 23cm x 41cm x 51cm), súlya: 3-10 kg között kerül meghatározásra. Amennyiben a kézipoggyász túl nagy, vagy túlsúlyos, föl kell adni a többi feladott poggyásszal együtt. Ajánlott az éles fémtárgyakat (olló, zsebkés, stb.) a feladandó poggyászba csomagolni, mivel ezek - az új biztonsági előírásoknak megfelelően - nem vihetők fel a fedélzetre. Kézipoggyászként csak a jegykezelők által ellenőrzött és "cabin" címkével ellátott poggyászok vihetők fel a fedélzetre. Kézipoggyászba érdemes csomagolni az utazás közben hasznos dolgokat, például könyvet, gyógyszert vagy zsebkendőt.

Kisokos

• Személyenként adott súlyú poggyász adható fel a járatra díjmentesen, ez a szabad súlykeret légitársaságonként változó 
• Személyenként adott súlyú és méretű kézipoggyász vihető fel a fedélzetre kézipoggyászként, melyre vonatkozó szabályok szintén légitársaságonként változó 
• szúró és vágóeszköz csak feladott poggyászban szállítható 
• Babakocsit, tolószéket poggyászként kell feladni 
• Elveszett poggyászt az érkező tranzitban, illetve a T1-en az adott légitársaság jegyeladásánál kell bejelenteni.

Általános biztonsági szabályok

A jegykezelők hivatottak eldönteni, hogy melyik poggyász minősül kézipoggyásznak, vagyis mi vihető fel a repülőgép fedélzetére és mi nem. Bár a szabályok légitársaságonként változhatnak, a kézipoggyász általánosan elfogadott mérete: 115 cm (pl: 23cm x 41cm x 51cm), súlya: 3-5 kg. Amennyiben a csomagot a jegykezelő túl nagynak, vagy súlyosnak ítéli, azt feladott poggyászként kell továbbítani. Kézipoggyászként csak az a csomag kerülhet a fedélzetre, amelyet jegykezelő előzetesen ellenőrzött.

Folyadékok

A nemzetközi biztonsági szabályoknak megfelelően folyadék csak kis mennyiségben és különleges csomagolásban juthat a repülőgép fedélzetére. Lehetőség szerint a folyadékot (krémet, zselét, olajat, zsírt) a feladandó poggyászba csomagoljanak.

A fedélzeti használatra szánt folyadékot egyenként 100 milliliteres tárolóedényekben lehet szállítani. A kis tégelyeket egy maximum 1 literes űrtartalmú, átlátszó és újrazárható műanyag zacskóban kell elhelyezni. A 100 milliliternél nagyobb mennyiségű folyadékot a biztonsági személyzet elkobozza és megsemmisíti.

Jó tanácsok indulás előtt

Az éles, vagy veszélyes tárgyakat (például a bicska, kés, olló, manikűrkészlet, tű, reszelő, dísztőr, bármilyen szúró-vágó eszköz, dísztárgy, savas akkumulátor, hőfejlesztő eszközök stb.) a feladandó poggyászba kell csomagolni mivel ezek semmilyen körülmények között nem vihetők fel a fedélzetre.

A kézipoggyászba érdemes csomagolni az utazás közben hasznos dolgokat, például könyvet, gyógyszert vagy zsebkendőt. Az úti okmányokat nem szabad a feladott poggyászok közé csomagolni.

Bármit vehet, bármit vihet

A biztonsági vizsgálat, a ruházat és a kézipoggyász átvilágítása után az utasok a tranzit területére érkeznek, ahol szabadon válogathatnak az üzletek, éttermek kínálatából. Az itt vásárolt termékeket – beleértve a folyadékokat is – szabadon felvihetik a repülőgép fedélzetére, mert ezek már átestek a biztonsági ellenőrzésen.

 

ELVESZETT POGGYÁSZ

Ha egy poggyász nem érkezik meg, nem jelenti azt, hogy végleg elvesztett. Gyakran csak lemaradt a járatról, de mivel a poggyászcímkéről ismert a célállomás, a következő járatok valamelyikével általában megérkezik. A poggyászkeresők munkáját hálózatos számítógépes rendszer segíti. Az elveszett vagy rongáltan, tartalmát tekintve hiányosan megérkező poggyászokért kártérítés jár.

Az elveszett poggyászt rögtön a megérkezéskor, az érkező tranzitban, a poggyászátvételi csarnokban kell jelezni az Elveszett Poggyász (Lost and Found) ügyfélszolgálatnál. A bejelentés alapján jegyzőkönyv készül. A késve megérkezett vagy megtalált poggyászokat kérésre az utas által megadott címre szállítják. A poggyász eltűnését az adott légitársaság ügyfélszolgálatánál is be kell jelenteni.

Jó tanács: a feladott poggyászba tegyenek egy A4-es lapot a poggyász tulajdonosának nevével és elérhetőségével. Erre azért van szükség, mert előfordulhat, hogy a poggyászt azonosító vonalkódot tartalmazó papír megsérül, vagy elveszik, és ilyenkor segíti az azonosítást a csomagba helyezett információ.

Elveszett poggyászával kapcsolatban keresse légitársaságát.

Forrás: www.bud.hu

Leiratkozás

BIZTONSÁGI ELŐÍRÁSOK

 

Utasbiztonság

2001. szeptember 11-e óta világszerte fokozott biztonsági előírások vannak érvényben a repülőtereken, így a Ferihegyi Nemzetközi Repülőtéren is. A komoly követelményeknek eleget téve nemcsak biztonsági ellenőrzések szigorodtak meg, hanem bizonyos tárgyak, anyagok szállítása is csak korlátozottan – például feladott poggyászban – illetve egyáltalán nem lehetséges.

Az intézkedések az utasok és a repülés biztonságát szolgálják, nemzetközi szabályokhoz igazodnak és kötelező jellegűek mindenki számára.

 

Biztonsági ellenőrzés

A repülőjárat indulása előtt minden utas, illetve feladott- és kézipoggyász biztonsági ellenőrzésen esik át. Az utasok ruházatának és kézipoggyászának átvizsgálására a jegykezelés és az útlevél ellenőrzés után kerül sor. Az utasok egy mágnes kapun mennek át, kézipoggyászuk pedig egy röntgen berendezéssel világítják át. Az eljárás célja az, hogy semmiféle szúró-vágó eszköz, fegyver, vagy más, a repülés biztonságát veszélyeztető anyag, tárgy ne juthasson fel a gép fedélzetére.

Amennyiben az utasnál ilyen tárgyat találnak, azt az utasbiztonsági ellenőrzésnél elveszik. Az elvett tárgyakat - amennyiben szállítható – lezárt speciális borítékba teszik és a csomagtérbe viszik. Az elvett tárgyról jegyzőkönyv készül. Mivel ez az ellenőrzés általában az útlevél-ellenőrzés, vagyis az ország elhagyása után történik, nincs mód arra, hogy az utas visszamenjen a fel nem vihető tárgyat ismerősének átadni.

A poggyászokat átvilágítják, és ha szükséges az utas jelenlétében felnyitják. 
A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében fontos ügyelni arra, hogy az alábbi tárgyak a feladandó poggyászba kerüljenek és ne a kézipoggyászba vagy a zsebbe:
bicska, kés, olló, manikűrkészlet, tű, reszelő, dísztőr, bármilyen szúró-vágó eszköz vagy dísztárgy, önvédelmi eszközök (gázspray, elektromos sokkoló készülék), fegyver, lőszer, savas akkumulátorok (pl. elektromos tolószékben ), hőfejlesztő eszközök.
Ha Önnél ilyen tárgyat találnak, azt az utasbiztonsági ellenőrzésnél elveszik.

A szeptember 11-i események óta bizonyos légitársaságok a biztonsági szolgálat által elvett tárgyakat egyáltalán nem szállítják. A jegykezelésnél erről is kérhető felvilágosítás, érdemes az esetleges bizonytalanságokat itt tisztázni, a szúró-vágó eszközöket a feladandó poggyászba tenni.

 

Nem szállítható tárgyak

Néhány veszélyes tárgyat, anyagot a feladott poggyászban sem lehet szállítani. Ezek például a következők: 

hegesztő pisztoly, szódásszifonba helyezhető patron, Scripto View típusú öngyújtó, camping gáz, dörzsgyújtós gyufa, stb.

Veszélyes anyagok

Veszélyes anyagnak minősül a festék, az alkohol, a gázolaj, az öngyújtógáz, illetve minden olyan folyékony anyag, amelynek gyulladáspontja 150 F (65 °C) alatt van, gyúlékony folyadék, búvárpalack, vagy bármilyen nyomás alatt álló palack, stb. Ezek szállítására különleges szabályok vonatkoznak, részletekért az egyes légitársaságokhoz kell fordulni. A jegykezelőnek jogában áll visszautasítani minden tárgyat, amely nem felel meg a veszélyes áruk szállítására vonatkozó követelményeknek.

 

Fegyver és lőszer

Fegyverszállításra csak olyan fegyvertáska használható, amelyen jól látható FIREARMS UNLOADED címke látható. Megfelelő csomagolású – ütésálló - dobozban legfeljebb 5 kg lőszer adható fel poggyászként. Minden olyan további tárgy, amely nem felel meg a veszélyes áruk szállítására vonatkozó követelményeknek visszautasítható. A légitásaságonként eltérő szabélyokról érdemes előzetesen érdeklődni az ügyélszolgálatnál.

Kérjük, hogy az utasbiztonsági vizsgálatra várva ürítsék ki zsebeiket, vegyék le a felsőruházatukat (zakó, blézer, kabát, mellény stb.) és helyezzék a tárgyakat, ruhákat a műanyag tárolókba. Külön kérésre a derékszíjat és a cipőt is le kell venni (utóbbi esetben lábzsákok állnak rendelkezésre). A tárgyakkal teli tálcákat a kézipoggyásszal együtt helyezzék a röntgengép szalagjára. Ezt követően fáradjanak át a mágneses kapun. A biztonsági személyzet adott esetben kérheti a kézipoggyászok kinyitását, valamint a ruházat kézi átvizsgálását is.

Előfordulhat, hogy a személyzet kéri a laptopok és egyéb nagyobb elektronikai készülékek bekapcsolását, hogy meggyőződhessenek azok rendeltetésszerű használatáról.

A személyek ellenőrzésekor használt korszerű röntgenkészülék nincs káros hatással az egészségre, a pacemaker-re és a celluloid fotóra sem.

2008 nyarán a Budapest Airport teljesen lecserélte utasbiztonsági rendszerét. Ennek eredményeként gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb lett az utasbiztonsági ellenőrzés.

További információ
Telefon: 06-1/296-7000
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

INDULÁS ELŐTT, CHECK-IN


Indulás előtt

Repülőútra készülve számos olyan különleges dologra kell ügyelni, amire másféle utazás esetén nem figyel az ember. A kényelmes és gondtalan utazás érdekében összeállítottuk a repülőút előtti indulás legfontosabb állomásait és az ezekhez kapcsolódó legszükségesebb információkat.

Javaslatok:
• Ajánlott minimum 2 órával a járat indulása előtt a jegykezelést megkezdeni
• Érvényes útlevél (+vízum), illetve az Európai Unió tagországaiba személyi igazolvány
• Repülőjegy vagy elektronikus jegy
• A kézi-, és a feladandó poggyász maximális súlykeretének ellenőrzése, mely légitársaságonként változó lehet 

 

Mi a teendő a külföldre utazás előtt?

Ellenőrizze útlevelét, nézze meg, hogy érvényes-e! Külföldre utazáshoz érvényes útlevélre van szükség, az Európai Unió tagországaiba magyar állampolgár érvényes személyi igazolvánnyal is utazhat.  Az Európai Unió tagországain kívül érvényes személyi igazolványt elfogadó országok listájáról ill. az elfogadható személyi igazolványok típusairól a vízummentességi megállapodások táblázatban lehet bővebben tájékozódni. Utazás előtt tájékozódjon a célország Magyarországon akkreditált nagykövetségén az útlevél érvényességére, illetve az úti okmányok típusaira vonatkozó helyi követelmények felől! Szükség esetén előzetesen szerezzen be vízumot! Számos országba csak vízummal lehet belépni. A vízummentes országok listája itt olvasható.

Amennyiben nemzetközi megállapodás a magyar állampolgár számára vízummentességet biztosít, ez a kedvezmény kizárólag a turista, látogató vagy hasonló célú, rövid időtartamú utazásokra vonatkozik. A munkavállalás, jövedelemszerző tevékenység folytatása és hosszabb idejű tartózkodás céljából történő beutazáshoz előzetesen mindig megfelelő vízumot kell beszerezni. Az EGT országokban történő munkavégzést külön jogszabályok szabályozzák.

Feltétlenül kössön utas- és balesetbiztosítást! Ha Magyarország és az adott ország között érvényes nemzetközi szerződés alapján a beutazó magyar állampolgár nem jogosult ingyenes egészségügyi ellátásra, a külföldön szükségessé váló egészségügyi ellátás valamennyi költségét – biztosítás hiányában – saját magának kell viselnie. A biztosítás mindig jó "befektetés", a ráfordított összeg eltörpül a külföldi orvosi ellátás, kórházi ápolás, hazaszállítás és a gyógyszerek magas költségeihez viszonyítva! Ha az Európai Gazdasági Térség országaiba utazik, váltsa ki az ingyenes Európai Egészségbiztosítási Kártyát!

Védőoltások. Gondoskodjon a fertőző betegségek elleni védőoltások felvételéről, amennyiben azokat a nemzetközi egészségügyi szabályok, illetve a körülmények, beleétve a saját egészségügyi állapotát is, megkívánják!

Előzetes ismerkedés a célországgal. Ismerje meg a felkeresendő ország legfontosabb szabályait, szokásait, amelyeket az ott-tartózkodása során be kell majd tartani! Kísérje figyelemmel a Külügyminisztérium utazási tanácsait! Szerezze be a meglátogatni kívánt országokban működő magyar nagykövetségek, főkonzulátusok és tiszteletbeli konzulátusok címeit és telefonszámait! A magyar képviseletek a konzuli védelemről szóló 2001. évi XLVI. számú törvény rendelkezéseivel összhangban, szükség esetén, segítséget nyújtanak önnek.

További információt a Külügyminisztérium oldalán olvashat.

 

Check-in


A check-in, azaz a jegykezelés és a poggyászfelvétel, általában a járat indulása előtt két órával kezdődik. Ajánlatos uticéltól függően 2-3 órával indulás előtt a repülőtérre érkezni, hogy mindenre jusson elég idő. Check-in pultok a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2A és 2B Terminálok felső - indulási - szintjein találhatók. Minden utasnak azon a terminálon kell kezeltetni a jegyét (vagy elektronikus jegyét), ami a repülőjegyen szerepel. Abban az esetben, ha az utas még otthonról igénybe vette az internetes utasfelvételt (online check-in-t), a kinyomtatott beszállókártyájával szintén az adott légitársaság szerinti terminálra kell mennie, amennyiben szeretné a poggyászát is feladni.

Check-in pultok kiosztása terminálonként:
Terminal 2A Terminal 2B
Aegean Airlines Aer Lingus
Air France Aeroflot Russian Airlines
Air Malta  Air Berlin
Alitalia AirBaltic
Austrian Airlines Air Serbia
Brussels Airlines Belavia
CSA Czech Airlines British Airways
 Egyptair easyJet
 KLM Royal Dutch Airlines El Al Israel Airlines
 LOT Polish Airlines Finnair
 Lufthansa Germanwings
 Scandinavian Airlines Jet2.com
 Swiss International Air Lines Norwegian Air Shuttle
 TAP Air Portugal Qatar Airways
 Tarom Romanian Air Transport Transavia Airlines
 Turkish Airlines Transavia France
  UTair Aviation
  Vueling
  Wizz Air

 

Jegykezelés


Jegykezeléshez feltétlen szükséges a repülőjegy, az érvényes útlevél vagy úti okmány, (az EGT tagállamaiba, továbbá a schengeni övezetbe tartozó országokba viszont érvényes személyi igazolvány is elegendő) és - amennyiben a fogadó állammal fennálló kapcsolat megköveteli - érvényes vízum. Javasolt az útlevél vagy úti okmány - illetve a vízum - érvényességének előzetes ellenőrzése, mivel érvényes útlevél, úti okmány vagy vízum; ezek hiányában az utazás megtagadható!

Jegykezeléskor több utazással kapcsolatos kérdés dőlhet el, köztük a végleges ülőhely, a kézipoggyászok mennyisége, az esetleges pótdíj után fizetendő díj mértéke is. A repülőjegy osztályának (Economy - turista, Business - üzleti, First Class - első osztályú) megfelelően, bizonyos biztonsági előírásoktól, illetve a még szabad helyektől függően az utas megválaszthatja, hogy hol szeretne ülni. Az utasok jegykezeléskor kapják meg a beszállókártyát (boarding card), amelyen a következő adatok találhatók: utas neve, járatszám, utazási osztály, beszállókapu száma, beszállás pontos ideje, utas által elfoglalt ülés száma.

A beszállókártyán feltüntetett beszállítási időpontig az utasnak minden esetben oda kell érnie a beszállító kapuhoz. Amennyiben a megadott időben nem jelentkezik, illetve túl későn ér oda, a járatról az utas helyét törölhetik.

 

Poggyász


A poggyászok feladása szintén a check-in pultnál történik. A feladandó poggyászok maximális súlyát a fuvarozó légitársaság határozza meg, melyről a légitársaság honlapján tájékozódhat. A fapados légitársaságok szabályzata jelentős mértékben eltérhet, kérjük tájékozódjon a légitársaság honlapjáról. 
A megengedett súly túllépése után díjat kell fizetni, a díj mértékének megállapítása is ekkor történik. Beszállókártyát csak azután adják ki, hogy az utas befizette a díjat adott légitársaság vagy a jegykezelő társaság ügyfélszolgálatán.

A jegykezelők hivatottak eldönteni azt is, hogy melyik poggyász minősülhet kézipoggyásznak, azaz mi vihető fel a repülőgép fedélzetére. Bár a szabályok légitársaságonként változhatnak, a kézipoggyász általánosan elfogadott mérete 115 cm (pl: 23x41x51), súlya: 3-5 kg. Amennyiben a kézipoggyász túl nagy vagy túlsúlyos, fel kell adni a többi feladott poggyásszal.

 

Útlevélellenőrzés


A check-in pult a repülőgép menetrendszerinti indulási ideje előtt 30 (diszkont légitársaságok esetén 40) perccel bezár, ez időpont után érkező utasok felvétele a járatra már nem lehetséges. Ha az utas nem schengeni övezetbe tartozó országba utazik, a jegykezelés után át kell esnie egy útlevél- vagy utazási okmány ellenőrzésen, ahol a hivatalos okmány mellett a beszállókártyának is kéznél kell lennie, mert ellenőrzés során ezt is elkérhetik. Amennyiben az utas schengeni országból schengeni országba utazik, tehát „határon belül” marad, nem kell okmányellenőrzésen átesnie.

 

Tranzit


A tranzit területére belépő utas már elhagyta az ország területét, átesett a jegykezelésen az útlevél- és biztonsági ellenőrzésen. A tranzit területe kényelmesebb és változatosabb várakozó hely az előtérnél, hiszen itt számos étterem, kávézó és a legkülönbözőbb üzletek várják az utazóközönséget. Az egyes beszállókapuk előtt bőven találni ülőhelyet is: ajánlatos tehát a várakozási időt a tranzitban tölteni. Telefonálásra, pénzváltásra, vásárlásra itt is bőven van lehetőség. A beszállókapukat a menetrendszerinti indulási idő előtt 30 perccel nyitják meg, ezt a személyzet a hangosbemondóban hirdeti meg. A beszálláshoz a beszállókártya szükséges. Érdemes a tranzitban való tartózkodás ideje alatt ellenőrizni a járathoz rendelt beszállító kapu számát, mivel a forgalom függvényében az esetlegesen változhat. Beszállításkor az utasnak a beszállókártyára és az utazási okmányra is szüksége van, mivel a kapunál egy végső ellenőrzésre kerül sor.

Forrás: www.bud.hu 

Lépjen velünk kapcsolatba

 
Teleki Sámuel Utazási Iroda

  • Telefon: 30/869-8000
  • Telefon/fax: 24/786-418

MKEH engedély száma: U-001504

Adószám: 23886328-2-13

Bankszámlaszám:

Budapest Bank 10103867-39785200-01004009

 

Visszahívás kérése

Nyitva tartás

 
Teleki Sámuel Utazási Iroda

Hétfő: 9:00-17:00
Kedd: 9:00-17:00
Szerda: 9:00-17:00
Csütörtök: 9:00-17:00
Péntek: 9:00-17:00
Szombat: Zárva
Vasárnap: Zárva

 

Kövessen Minket!

TELEKI HÍRLEVÉL

Szeretne értesülni legújabb útjainkról? Iratkozzon fel.

Partnereink

     
            

          

 

szolgáltatások

Foglalás

Utazás

Szingli Travel

Légitársaságok

Hasznos Információk

Hasznos Információk

A weboldalon cookie-kat(sütiket) használunk, amik segítenek a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. A weboldal további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát.